Hjem / Pedometer/skridttæller FAQ

Pedometer/skridttæller FAQ

Hvad er et pedometer/skridttæller?

Hvad er et pedometer/skridttæller?

En skridttæller, eller et pedometer som det også kaldes, er et apparat der kan måle hvor mange skridt du går om dagen. Dette kan enten gøres mekanisk, eller elektronisk. Ofte vil du bruge et pedometer/skridttæller når du er på kur, ved at tabe dig, eller bare ønsker at øge din generelle mængde motion. I disse situationer er skridttælleren en god motivationsfaktor, som faktisk kan være med til at gøre træningen lidt sjov.

Det er også derfor at de nyere modeller, de er udstyret med en form for træningsprogram, eller kan kobles til en computer, så du nemt kan aflæse dine resultater, og dermed også kan følge med i om du går mere eller mindre end du plejer.

De dyrere modeller kan også indstilles til din benlængde, og dermed komme med en rimelig nøjagtig måling for hvor langt du har gået på en dag. Dette kombineret med en gps, giver ret så præcise målinger.

Skridttælleren blev oprindeligt opfundet i Japan i slutning af 1960’erne af den japanske regering, der havde set at japanerne var ved at blive lidt for magelige og dermed overvægtige. De opfandt dermed skridttælleren, men faktisk også ideen om de 10.000 skridt, noget der mere eller mindre har holdt stik lige siden.

Hvordan fungerer en skridttæller?

Hvordan fungerer en skridttæller?

En skridttæller, vil som regel reagere på de stød kroppen giver når den sættes i bevægelse. Afhængigt af modellen så er den mere eller mindre nøjagtig. De mest avancerede bruger både accelerometer og gps lokation til at udregne hvor mange skridt du har gået.

Hvor mange skridt om dagen skal jeg gå?

Hvor mange skridt om dagen skal jeg gå?

Det afhænger helt af om du er barn, voksen, mand eller kvinde.

En undersøgelse lavet af 14 forskere fra blandt andet USA, Frankrig, Canada og Sverige kom frem til følgende resultater:

Kvinder:

18-40 år: 12.000 skridt om dagen

40-50 år: 11.000

50-60 år: 10.000

Over 60 år: 8.000

Mænd:

18-50 år: 12.000 skridt om dagen

Over 50 år: 11.000

Børn:

Piger 6-17 år: 12.000 skridt om dagen

Drenge 6-12 år: 15.000

Drenge 13-17 år: 13.500

Dette er udelukkende de daglige antal skridt som det anbefales, for at holde kroppen sund. Hvis du vil gå for at tabe dig, så anbefales det op til 15.000 skridt om dagen.

Bonus info:

Vi går cirka små 305 kilometer hvert år, det svarer til syv marathonløb, og på et helt liv bliver det til 18.500 kilometer, eller hvad der svarer på en gåtur herfra og til Rom frem og tilbage fem gange.

Hvor skal skridttælleren placeres?

Hvor skal skridttælleren placeres?

Det afhænger helt af hvilke model og mærke som du har anskaffet dig. Nogle skal bare puttes i lommen, eller kan bæres som et armbånd. Andre er bare et program der kan installeres på din smartphone, og så virker den så længe du render rundt med din telefon.

Hvis du har en der skal placeres ved din hofte, så sæt den i et bælte eller i bukselinningen, helst så den sidder lodret og flugter med dit knæ. Det giver den bedste måling. Du kan også få modeller, hvor du kan placere den, eller en måler i din ene sko.

Hvor kan skridttælleren anvendes?

Hvor kan skridttælleren anvendes?

Som udgangspunkt kan den bruges alle de steder, hvor du udøver fysisk aktivitet. Der er dog enkelte undtagelser, og det er ved cykling, roning og svømning.

Hvilke sundhedsmæssige fordele har det at gå meget?

Hvilke sundhedsmæssige fordele har det at gå meget?

Undersøgelser bekræfter, at det at gå har mange helbredsmæssige fordele, og kan forebygge en hel del sundshedsmæssige problemer. De ting som en kan forebygges ved at gå meget er;

  • Nedsætning af risikoen for hjerte sygdomme
  • Nedsættelse af risikoen for forhøjet blodtryk
  • Nedsættelse af forhøjet kolesteroltal
  • Mindre risiko for at udvikle diabetes
  • Mindre risiko for brystkræft

Jeg cykler, kan jeg bruge en skridttæller?

Jeg cykler, kan jeg bruge en skridttæller?

Som udgangspunkt nej, det kan du ikke, dog kan du omregne din cykeltur til skridt ved nedenstående tabel:

Cykling eller svømning i minutter: Antal skridt (cirka)
1 110
5 550
10 1.100
15 1.650
20 2.200
30 3.300
45 4.950
60 6.600
90 9.900
120 13.200

Fordele og ulemper ved en skridttæller:

Fordele og ulemper ved en skridttæller:

Fordele:

  • Virker yderst motiverende i forhold til, at få opfyldt sin daglige motion.
  • Er et yderst billigt træningsredskab, da de billigste modeller kan fås fra under 100 kr.
  • Kræver kun, at du husker at tage det på om morgenen før at det virker.
  • Nem at anvende.

Ulemper:

  • Måler ikke intensitet i træningen.
  • Kan være unøjagtig – Det afhænger dog af hvilke model der er valgt.
  • Tæller kun skridt, men ikke cykling, eller om det er skridt på plan flade eller opad trapper

Hvordan måles anden form for træning?

Hvordan måles anden form for træning?

Hvis du dyrker anden form for træning, kan du stadig godt omregne det til skridt.

Aktiviteter omregnet til skridt per minut:
Aerobic: 110-200
Bowling: 50
Brug af crosstrainer: 200
Cykling (10 km/t): 80
Cykling (20 km/t): 130
Fodbold og håndbold: 100-170
Golf: 80
Havkajak: 70-150
Rulleskøjteløb: 80-220
Skiløb: 90-260
Spinning: 160-220
Stavgang: 120-145
Styrketræning: 100-150
Svømning: 60-200
Yoga: 60-120

Hvor kan jeg købe en skridttæller?

Hvor kan jeg købe en skridttæller?

Vi har samlet en række skridttællere her på siden, og har også lavet en anbefaling af de bedste, du kan se vores store test her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *